سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 تعداد کل بازدید : 63846

  بازدید امروز : 3

وظایف منتظران در عصر غیبت - بقیة الله

[ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

 

موضوعات وبلاگ

 

 دوستان













 

لینک به لوگوی من

وظایف منتظران در عصر غیبت - بقیة الله

 

اشتراک

 

 

حضور و غیاب

یــــاهـو

 

جستجوی سریع

 :جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

 

آوای آشنا

 

بایگانی

 

از ابلهى است پیش از توانا بودن شتابیدن ، و پس از فرصت داشتن درنگ ورزیدن . [نهج البلاغه]

وظایف منتظران در عصر غیبت

احسان میهن دوست::: دوشنبه 84/1/29::: ساعت 10:50 صبح

وظایف منتظران در عصر غیبت

 

از جمله مسائلى که همواره شیعیان و پیروان اهل بیت علیهم السلام در دوران غیبت کبرى خواهان فهم آن هستند، شناخت وظایفى است که در این دوران به عهده آنان گذاشته شده است . در این مقاله تلاش خواهیم کرد وظایف منتظران را هر چند به صورت مختصر بیان کنیم .

1- معرفت نسبت‏به حضرت ولى عصر علیه السلام

از حضرت امام صادق علیه السلام نقل شده است که: روزى امام حسین علیه السلام بر اصحاب خود وارد شدند، بعد از حمد خدا و درود بر پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمودند:

«یا ایها الناس ان الله ما خلق العباد الا لیعرفوه فاذا عرفوه عبدوه فاذا عبدوه استغنوا بعبادته عن عبادة من سواه، فقال له رجل: بابى انت وامى یابن رسول الله ما معرفة الله؟

قال: معرفة اهل کل زمان امامهم الذى یجب علیهم طاعته (1) ;

اى مردم! خداوند بندگان را نیافرید مگر براى اینکه او را بشناسند، زمانى که او را شناختند، او را پرستش کنند و هنگامى که او را پرستش کردند، با عبادت و پرستش او از بندگى غیر او بى‏نیاز گردند . مردى عرض کرد: اى پسر پیامبر! پدر و مادرم فداى شما باد، معرفت‏خداوند چیست؟ فرمود: شناخت اهل هر زمانى نسبت‏به امامشان، امامى که طاعت او بر آنان واجب است .»

همچنین پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: «من مات ولم یعرف امام زمانه مات میتة الجاهلیة (2) ;

هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است .»

توجه به مضامین دعاهایى که خواندن آن‏ها در عصر غیبت توصیه شده است نیز ما را به اهمیت مساله شناخت‏حضرت ولى عصر علیه السلام راهنمایى مى‏کند . در یکى از دعاهاى معروف و معتبرى که شیخ صدوق آن را در کتاب کمال الدین نقل کرده است، مى‏خوانیم:

«اللهم عرفنى نفسک فانک ان لم تعرفنى نفسک لم اعرف نبیک، اللهم عرفنى نبیک فانک ان لم تعرفنى نبیک لم اعرف حجتک، اللهم عرفنى حجتک فانک ان لم تعرفنى حجتک ضللت عن دینى (3) ;

بارالها! خودت را به من بشناسان که اگر خود را به من نشناسانى پیغمبرت را نخواهم شناخت . بارالها! پیغمبرت رابه من بشناسان که اگر پیغمبرت را به من نشناسانى حجت تو را نخواهم شناخت . بارالها! حجت‏خود را به من بشناسان که اگر حجت‏خود را به من نشناسانى از دینم گمراه مى‏گردم .»

2- تمسک به ریسمان ولایت اهل بیت علیهم السلام

ولایت اهل بیت علیهم السلام دو گونه است: ا . ولایت تکوینى 2 . ولایت تشریعى .

ولایت تکوینى بدین معناست که حضرات معصومین علیهم السلام به اذن و اراده الهى، مى‏توانند در مقام تکوین و عینیات خارجى، دخل و تصرف کنند، مانند معجزات انبیاء علیهم السلام و کرامات اولیاء علیهم السلام، و ولایت تشریعى، به معناى ولایت و سرپرستى جامعه و مؤمنین است . امامان معصوم علیهم السلام، هر کدام در زمان خود، ولى و سرپرست جامعه بوده و مردم را هدایت تشریعى مى‏کنند .

از جمله وظایف مهم منتظران در زمان غیبت، چنگ زدن به ریسمان ولایت اهل بیت علیهم السلام است . امام صادق علیه السلام فرمودند:

«طوبى لشیعتنا المتمسکین بحبلنا فى غیبة قائمنا (4) ;

خوشا به حال شیعیان ما! آنان که در زمان غیبت قائم ما به ریسمان [ولایت] ما تمسک مى‏جویند .»

همچنین امام سجاد علیه السلام فرمودند:

«من ثبت على موالاتنا «ولایتنا» فى غیبة قائمنا اعطاه الله عزوجل اجرالف شهید من شهداء بدر و احد (5) ;

هر کس در غیبت قائم ما بر دوستى [و عقیده به امامت ما] ثابت قدم باشد، خداى متعال اجر هزارشهید از شهداى بدر و احد به او عطا مى‏کند .»

و نیز امام صادق علیه السلام فرمود:

«یاتى على الناس زمان یغیب عنهم امامهم;

زمانى بر مردم فرا رسد که پیشوایشان از آنان غایب گردد .»

زراره پرسید: در آن زمان مردم چه کنند؟ امام علیه السلام فرمود:

«یتمسکون بالامر الذى هم علیه حتى یتبین لهم (6) ;

به همان امر [ولایتى] که برآنند چنگ زنند، تا برایشان آشکار شود .»

3- انتظار فرج

یکى از وظایف مهم مردم در عصر غیبت، انتظار فرج است . رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: «افضل اعمال امتى انتظار الفرج (7) ;

با فضیلت‏ترین اعمال امت من، انتظار فرج است .»

امام صادق علیه السلام فرمود: «اقرب ما یکون العباد من الله جل ذکره و ارضى ما یکون عنهم اذا افتقدوا حجة الله جل و عز و لم یظهر لهم و لم یعلموا مکانه و هم فى ذلک یعلمون انه لم تبطل حجة الله جل ذکره و لا میثاقه، فعندها فتوقعوا الفرج صباحا و مساء (8) ;

زمانى بندگان به خداى بزرگ نزدیک ترند و خدا از ایشان راضى‏تر است که حجت‏خداى متعال از میان آنان ناپدید گردد و ظاهر نشود و آنان جایش را [هم] ندانند . با این همه بدانند که حجت و میثاق خدا باطل نشده است . در آن زمان، هر صبح و شام چشم انتظار فرج باشید .»

آنچه در روایات مربوط به انتظار فرج حضرت ولى عصر علیه السلام بسیار به آن پرداخته شده، مساله صبر در این انتظار و پاداش صابران در این دوران است . در ذیل به چند نمونه از این روایات اشاره مى‏شود .

الف: امام صادق علیه السلام به نقل از پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: «سیاتى قوم من بعدکم، الرجل الواحد منهم له اجر خمسین منکم، قالوا: یا رسول الله! نحن کنامعک ببدر و احد و حنین و نزل فینا القرآن؟ فقال: انکم لو تحملوا لما حملوا لم تصبروا صبرهم (9) ;

پس از شما کسانى بیایند که یک نفر از ایشان پاداش پنجاه نفر از شما را داشته باشد [ . اصحاب] گفتند: اى رسول خدا صلى الله علیه و آله! ما در جنگ بدر و احد و حنین با تو بودیم و درباره ما آیه نازل شده است؟ پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: اگر آنچه [از حوادث ایام] به ایشان مى‏رسد، به شما رسد، صبر آنان را ندارید .»

ب: پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: «انتظار الفرج بالصبر عبادة (10) ;» انتظار فرج با صبر، عبادت است .»

ج: امام رضا علیه السلام فرمود: «ما احسن الصبر و انتظار فرج (11) ; چه نیکوست‏شکیبائى و انتظار فرج .»

د: امام حسین علیه السلام فرمود: «له غیبة یرتد فیها اقوام و یثبت فیها على الدین آخرون، فیؤذون و یقال لهم: «متى هذا الوعد ان کنتم صادقین‏» اما ان الصابر فى غیبته على الاذى و التکذیب بمنزلة المجاهد بالسیف بین یدى رسول الله (12) ;

براى او [مهدى] غیبتى است که اقوامى در آن از دین خارج شوند و گروهى بر دین ثابت قدم بمانند و آزار و اذیت مى‏کشند و به آن‏ها گفته مى‏شود: این وعده [ظهور] چه وقت عملى مى‏شود، اگر راست مى‏گویید؟ بى‏تردید صبر کننده در زمان غیبت در برابر آزار و تکذیب [مخالفان]، به منزله جهاد کننده با شمشیر در رکاب رسول خدا صلى الله علیه و آله است .»

4- تهذیب نفس و اصلاح فردى

یکى از وظایف مهم منتظران دولت‏حق، پارسائى و آراستگى به اخلاق خوب و پسندیده است . امام صادق علیه السلام فرمود: «من سره ان یکون من اصحاب القائم، فلینتظر ولیعمل بالورع و محاسن الاخلاق، و هو منتظر (13) ;

هر کس شادمان مى‏گردد از اینکه از یاران حضرت مهدى علیه السلام باشد، باید منتظر باشد و به پرهیزکارى و اخلاق نیکو رفتار نماید و او منتظر [واقعى ] است .»

همچنین امام صادق علیه السلام فرمود: «ان لصاحب هذا الامر غیبة فلیتق الله عبده ولیتمسک بدینه (14) ;

به یقین براى صاحب این امر غیبتى است، پس بنده خدا باید تقواى الهى پیشه کند و به دینش چنگ زند .»

5- اصلاح اجتماعى

یکى از وظایف مهم مردم در دوران غیبت کبرى، داشتن روحیه اصلاح گرى در سطح جامعه است . هر فردى باید در برابر آحاد جامعه اسلامى احساس مسؤولیت کرده، در راه اصلاح و ساختن افراد تلاش نماید، تا جامعه و افراد آن آماده پذیرش حکومت جهانى حضرت مهدى شوند .

اصلاح جامعه از راه امر به معروف و نهى از منکر تحقق مى‏یابد و قانون امر به معروف و نهى از منکر در متن دین اسلام بسیار مورد تاکید قرار گرفته است .

امام باقر علیه السلام در بیان وظایف شیعیان در دوران غیبت فرمودند: «لیعن قویکم ضعیفکم و لیعطف غنیکم على فقیرکم ولینصح الرجل اخاه النصیحة لنفسه (15) ;

توانمندان شما باید به ضعیفانتان کمک کنند و اغنیاء شما باید به فقرایتان مهربانى کنند، هر کس باید برادر [دینى] اش را نصیحت کند، نصیحتى که به نفع برادرش باشد .»

خداوند متعال مى‏فرماید: «کنتم خیر امة اخرجت للناس تامرون بالمعروف و تنهون عن المنکر) . . . (16) ;

«شما بهترین امتى بودید که به سود انسان‏ها آفریده شده‏اند; [چه اینکه] امر به معروف و نهى از منکر مى‏کنید و . . .»

و امام صادق علیه السلام فرمود: «ان الامر بالمعروف و النهى عن المنکر سبیل الانبیاء و منهاج الصلحاء، فریضة عظیمة بها تقام الفرائض و تامن المذاهب و تحل المکاسب و ترد المظالم و تعمر الارض و ینتصف من الاعداء و یستقیم الامر (17) ;

بى‏تردید امر به معروف و نهى از منکر راه انبیاء علیهم السلام و طریقه صالحان است [ . امر به معروف و نهى از منکر ] وظیفه‏اى سترگ [و خطیر] است که به وسیله آن سایر واجبات انجام مى‏پذیرد و راه‏ها امنیت مى‏یابد و در آمدها حلال [و مشروع] مى‏گردد، مظالم باز گردانده مى‏شود، زمین آباد مى‏شود و از دشمنان انتقام گرفته مى‏شود و امور سامان مى‏یابد .»

آرى اگر همه مسلمانان خود را موظف به اجراى امر به معروف و نهى از منکر در جامعه اسلامى بدانند، قدم‏هاى اولیه براى نیل به جامعه ایده آل و مطلوب مهدوى برداشته مى‏شود .

6- آمادگى نظامى براى ظهور امام زمان علیه السلام

به تصریح روایات، آماده کردن سلاح و کسب مهارت نظامى که مناسب با هر عصرى باشد، براى شرکت در سپاه حضرت مهدى علیه السلام از وظایف منتظران است .

امام صادق علیه السلام فرمود: «لیعدن احدکم لخروج القائم علیه السلام و لوسهما، فان الله تعالى اذا علم ذلک من نیته رجوت لان ینسئ فى عمره حتى یدرکه (فیکون من اعوانه و انصاره) (18) ;

هر یک از شما باید براى خروج حضرت قائم علیه السلام هر چند به اندازه یک تیر، مهیا کند . هر گاه خداى تعالى چنین نیتى از او ببیند، امیدوارم عمرش را طولانى کند تا آن حضرت را درک کند (و در زمره یاران و همراهانش قرار گیرد) .

همچنین امام کاظم علیه السلام فرمود: «من ارتبط دابة متوقعا به امرنا و یغیظ به عدونا و هو منسوب الینا ادر الله رزقه، و شرح صدره و بلغه امله و کان عونا على حوائجه (19) ;

هر کس مرکبى را به انتظار امر ما نگاه دارد و به سبب آن دشمنان ما را خشمگین سازد در حالى که خودش به ما منسوب باشد، خداوند روزیش را فراخ گرداند، به او شرح صدر عطا کند، او را به آرزویش برساند و در رسیدن به خواسته هایش او را یارى کند .»

7- یاد حضرت ولى عصر علیه السلام

از جمله وظایف مهم شیعیان و علاقمندان آن حضرت، فراموش نکردن او، و همیشه به یاد و ذکر او بودن است .

امام على علیه السلام فرمود: «من احب شیئا لهج‏بذکره (20) ;

هر کس چیزى را دوست‏بدارد، همواره نام آن را بر زبان دارد .»

و امام کاظم علیه السلام درباره غیبت امام زمان علیه السلام فرمود: «یغیب عن ابصار الناس شخصه ولا یغیب عن قلوب المؤمنین ذکره (21) ;

خودش از دیدگان مردم پنهان مى‏شود ولى یاد او از دل‏هاى مؤمنان مخفى نمى‏شود .»

دعاى ندبه زمزمه‏اى است عاشقانه که در آن هر صبح جمعه با معشوق خود ارتباط برقرار مى‏کنیم و به یاد او سرشک از دیدگانمان جارى مى‏گردد . چه زیباست نغمه‏هاى عاشقان مهدى آنجا که مى‏گویند: «عزیز على ان ارى الخلق و لا ترى و لا اسمع لک حسیسا و لا نجوى; بسیار بر من سخت است که خلق را ببینم و تو را نبینم و از تو صدایى نشنوم .»

«هل من معین فاطیل معه العویل و البکاء؟ هل من جزوع فاساعد جزعه اذا خلا؟ هل قذیت عین فساعدتها عینى على القذى؟ هل الیک یا ابن احمد سبیل فتلقى؟ هل یتصل یومنا منک بعدة فنحظى؟

آیا کسى هست که مرا یارى کند تا به همراهى او ناله و گریه را طولانى کنم؟ آیا ناله کننده و بى‏تابى هست که من با زارى او را در هنگام تنهائیش یارى و همراهى کنم؟ آیا در چشمى خار رفته است که چشم من [در ناراحتى و اشک] با او هم دردى نماید؟ اى زاده احمد! آیا راهى به سوى تو هست که به ملاقات تو منتهى گردد؟ آیا روز [جدایى] ما به فرداى [وصال ] مى‏رسد که از آن حظ بریم؟»

امام زمان علیه السلام نیز از یاد شیعیان خود غافل نیست و اگر ارتباط ما با امام زمان علیه السلام برقرار شود و در همه امور زندگى به یاد و ذکر آن حضرت باشیم، یقینا مورد عنایت و لطف ایشان قرار مى‏گیریم، چنانکه در نامه امام زمان علیه السلام به شیخ مفیدقدس سره به این موضوع اشاره شده است . آن حضرت مى‏فرماید:

«انا غیر مهملین لمراعاتکم و لا ناسین لذکرکم (22) ;

ما از رسیدگى به حال شما کوتاهى نمى‏کنیم و یاد شما را از خاطر نمى‏بریم .»

یارب آن مونس جان محرم اسرار کجاست

و آن طبیب دل بى‏طاقت‏بیمار کجاست

یک جهانند گرفتار فراقش یا رب

آن رهاننده این جمع گرفتار کجاست (23)

8- محبت‏به حضرت مهدى علیه السلام

انسان وقتى به کسى علاقه داشته باشد، یاد و خاطره محبوب همیشه در فکر و ذهنش حضور دارد و این موجب مى‏شود که زندگیش رنگ و بوى معشوق بگیرد . اگر محبوب انسان موجودى متعالى و ملکوتى باشد، این الگو پذیرى زمینه رشد و تعالى او را فراهم مى‏سازد و اگر محبوب و معشوق او موجودى پست و فرومایه باشد، این الگو پذیرى موجب سقوط و هلاکت وى خواهد شد . به خاطر اهمیت محبت‏به اهل بیت علیهم السلام خداوند در قرآن کریم، مزد رسالت پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله را مودت و دوستى خاندان او قرار داده است و مى‏فرماید: «قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودة فى القربى‏» (24) ;

«بگو من از شما در برابر رسالتم مزدى طلب نمى‏کنم، به جز دوستى و مودت نسبت‏به اهل بیتم .»

همچنین پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: «لا یؤمن عبد حتى اکون احب الیه من نفسه و اهلى احب الیه من اهله و عترتى احب الیه من عترته و ذاتى احب الیه من ذاته (25) ;

هیچ بنده‏اى ایمان [واقعى ] نمى‏آورد مگر اینکه در نزد او من از خودش محبوب‏تر و اهل بیت من و خاندان من از اهل بیت و خاندان او محبوب‏تر باشند و ذات من از ذات خودش محبوب‏تر باشد .»

امام حسن عسکرى علیه السلام خطاب به حضرت مهدى علیه السلام فرمودند:

«واعلم ان قلوب اهل الطاعة و الاخلاص نزع الیک مثل الطیر الى او کارها (26) ;

بدان که دل‏هاى اهل بندگى و اخلاص به سوى تو پر مى‏کشند; همچنان که پرنده به سوى آشیانه‏اش پر مى‏کشد .»

البته این طور نیست که محبت‏یک طرفه باشد، بلکه امامان معصوم علیهم السلام نیز نسبت‏به شیعیان واقعى ابراز علاقه و محبت کرده و مى‏کنند، و در غم و شادى آنان شریکند .

امام رضا علیه السلام فرمود: «الامام الامین الرفیق، و الاخ الشفیق، و کالام البرة بالولد الصغیر (27) ;

امام، امین و دوست است، و برادر دلسوز است، و مانند مادرى است که نسبت‏به فرزند خردسال خود مهربان است .»

همچنین امام على علیه السلام فرمود: «انا لنفرح لفرحکم و نحزن لحزنکم (28) ;

ما در شادمانى شما شاد و براى اندوه شما اندوهگین مى‏شویم .»

امام رضا علیه السلام فرمود: «ما من احد من شیعتنا . . . لا یغتم الااغتممنا لغمه، و لا یفرح الافرحنا لفرحه، و لا یغیب عنا احد من شیعتنا این [ما] کان فى شرق الارض وغربها (29) ;

هیچ کس از شیعیان ما . . . غم دیده نمى‏شود مگر آن که ما نیز در غم او غمگین مى‏شویم و شاد نمى‏شود مگر اینکه از شادى او شاد مى‏شویم، و هیچ یک از شیعیان ما در مشرق و مغرب زمین از نظر ما دور نیستند .»

امام مهدى علیه السلام فرمود: «انه انهى الى ارتیاب جماعة منکم فى الدین وما دخلهم من الشک والحیرة فى ولاة امرهم، فغمنا ذلک لکم لا لنا، وساءنا فیکم لا فینا (30) ;

از تردید گروهى از شما (شیعیان) در دین، و شک و سرگردانى در مساله والیان امرشان آگاه شدم، پس این غم ما به خاطر شما است نه به خاطر خود ما، و براى شما متاثر شدیم نه براى خودمان .»

در این روایت و امثال آن‏ها حضرت مهدى علیه السلام نسبت‏به شیعیان ابراز محبت و علاقه نموده و اعلام کرده است که از گمراه شدن آن‏ها شدیدا ناراحت و متاثر مى‏شود .

9- اندوهگین بودن در فراق حضرت

یکى از نشانه‏هاى دوستى، محزون بودن در فراق و دورى از دوست و محبوب است . بدیهى است که علاقمندان به امام زمان علیه السلام در دوران غیبت در فراق او اندوهگین هستند و این حزن و اندوه را به گونه‏هاى مختلفى بروز مى‏دهند .

امامان معصوم نیز به خاطر غیبت امام زمان علیه السلام مى‏گریستند . به عنوان نمونه، سدیر صیرفى مى‏گوید: به خدمت مولایمان امام صادق علیه السلام رفتیم و امام را در حال گریه و ناله دیدیم . او آنگاه حالت امام را این‏گونه تشریح مى‏کند: «هو یبکى بکاء الوالد الثکلى ذات الکبد الحرسى قد نال الحزن من وجنتیه وشاع التغییر فى عارضیه واملاء الدموع محجریه وهو یقول سیدى غیبتک نفت رقادى وضیقت على مهادى وابتزت منى راحة فؤادى، سیدى غیبتک اوصلت مصابى بفجائع الابد (31) ;

او همچون مادر فرزند از دست داده، مى‏گریست، اندوه از گونه‏هاى مبارکش پیدا بود و رنگ چهره‏اش تغییر کرده بود . اشک‏هاى او لباسش را خیس کرده بود و در این حالت مى‏گفت: مولاى من! غیبت تو، خواب را از چشمانم ربوده و زمین را بر من تنگ نموده و آسایش دلم را از من گرفته است . مولاى من! غیبت تو، بلا و مصیبت مرا به فاجعه‏هاى ابدى پیوند داده است .»

شاعر عرب حزن و اندوه قلبى خود را در غم دورى از حضرت مهدى علیه السلام چنین بیان کرده است:

قلبى الیک من الاشواق محترق

ودمع عینى من الآماق مندفق

الشوق یحرقنى والدمع یغرقنى

فهل رایت غریقا وهو محترق (32) ؟

و شاعرى پارسى گوى، ابیات فوق را چنین به فارسى در آورده است:

دل زشوق دیدنت‏سوزد چو عود

از فراقت دیده بارد همچو رود

غرقه در سیلاب اشک و دل کباب

کس غریق شعله ور کى دیده بود

10- شناخت عظمت و مقام حضرت مهدى علیه السلام و نگه داشتن حرمت او

از جمله وظایف مهم شیعیان، شناخت جایگاه رفیع حضرت مهدى علیه السلام و رعایت احترام آن حضرت است . امامان معصوم علیهم السلام بعد از مقام ربوبى و نبوى صلى الله علیه و آله، مقام و رتبه سوم را در عالم وجود دارند، و انسان‏هاى عادى با آنان مقایسه نمى‏شوند .

امام على علیه السلام فرمود:

«لا یقاس بآل محمد احد من هذه الامة ولا یسوى بهم من جرت نعمتهم علیه ابدا . هم اساس الدین وعماد الیقین (33) ;

نباید احدى از این امت را با آل محمد صلى الله علیه و آله مقایسه نمود و نباید کسى را که نعمت آل محمد صلى الله علیه و آله همواره بر او جریان داشته، با آنان برابر دانست، آنان اساس دین و ستون یقین هستند .»

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله در توصیف جایگاه حضرت مهدى علیه السلام در بهشت فرمود:

«المهدى طاووس اهل الجنة، علیه جلابیب النور (34) ;

مهدى علیه السلام طاووس اهل بهشت است که هاله‏اى از نور او را احاطه کرده است .»

و نیز فرمود:

«نحن سبعة من ولد عبد المطلب سادة الجنة، انا وحمزة وعلى وجعفر والحسن والحسین والمهدى (35) ;

ما هفت نفر از اولاد عبد المطلب هستیم که سروران اهل بهشتیم: من و حمزه و على و جعفر و حسن و حسین و مهدى علیهم السلام .»

امام على علیه السلام فرمود:

«هو فى الذروة من قریش والشرف من هاشم والبقیة من ابراهیم (36) ;

او (حضرت مهدى علیه السلام) والاترین قریش و گرامى‏ترین بنى هاشم و تنها بازمانده ابراهیم خلیل است .»

و امام رضا علیه السلام فرمود:

«یکون اعلم الناس واحکم الناس واتقى الناس واحلم الناس واسخى الناس واعبد الناس (37) ;

او (حضرت مهدى علیه السلام) داناترین مردم، حکیم‏ترین مردم، پرهیزگارترین مردم، بردبارترین مردم و بخشنده‏ترین مردم و عابدترین مردم است .»

جاى آنست که شاهان زتو شرمنده شوند

سلطنت را بگذارند و تو را بنده شوند

گر به خاک قدمت‏سجده میسر گردد

سر فرازان جهان جمله سرافکنده شوند

«هلالى‏»

. . .

اى که از لطف سراسر جانى

جان چه باشد؟ که تو صد چندانى

به دمى زنده کنى صد مرده

عیسیى، آب حیاتى، جانى

به تماشاى تو آید همه کس

لاله زارى، چمنى، بستانى

روى در روى تو آرند همه

قبله‏اى، آینه‏اى، جانانى

آرزوى دل بیمار منى

صحتى، عافیتى، درمانى

همه خوبان به تو آراسته‏اند

کهربایى، گهرى، مرجانى

«فخر الدین عراقى‏»

11- دعا براى فرج امام زمان علیه السلام

در روایات معصومین علیهم السلام دعا براى فرج امام زمان علیه السلام به عنوان یکى از عوامل نجات انسان‏ها در دوران لاکت‏بخش غیبت کبرى مطرح شده است .

امام حسن عسکرى علیه السلام فرمود:

«والله لیغیبن غیبة لا ینجوا فیها من الهلکة الا من ثبته الله عزوجل على القول بامامته ووفقه فیها للدعاء بتعجیل فرجه (38) ; به خدا سوگند که او غیبتى [سخت ] مى‏کند . در آن غیبت، از هلاکت نجات نمى‏یابد مگر کسى که خداى عزوجل او را بر قول به امامت آن حضرت ثابت‏بدارد و او را در عصر غیبت‏بر دعاى به تعجیل فرج او موفق بدارد .»

از سوى دیگر امام زمان علیه السلام در موارد زیادى شیعیان را به دعاى براى فرج خویش توصیه کرده است . به عنوان مثال، آن حضرت در پایان توقیع به جناب اسحاق بن یعقوب مى‏فرماید:

«واکثروا الدعاء بتعجیل الفرج فان ذلک فرجکم (39) ; براى تعجیل در فرج، زیاد دعا کنید که همانا آن فرج شماست .»

درباره زمان و نحوه دعا براى فرج امام زمان علیه السلام توصیه‏هاى زیادى از سوى اولیاى دین بیان شده است که در ذیل به برخى از آن‏ها اشاره مى‏شود:

الف) در منهاج العارفین آمده است: «مستحب است انسان پس از نماز صبح صد مرتبه بگوید: اللهم صل على محمد وآل محمد وعجل فرجهم . (40) »

ب) مرحوم شیخ بهائى نقل مى‏کند: «پس از نماز صبح و در حالى که با دست راست محاسن خود را گرفته و کف دست چپ را به سوى آسمان مى‏گیرى، هفت مرتبه مى‏گویى: یا رب محمد وآل محمد صل على محمد وآل محمد وعجل فرج محمد وآل محمد . (41) »

ج) علامه مجلسى در کتاب «المقباس‏» نقل کرده است که: «در تعقیب نماز صبح قبل از آنکه با کسى صحبت کند صد بار بگوید: یا رب صل على محمد وآل محمد، وعجل فرج آل محمد واعتق رقبتى من النار . (42) »

د) کتاب «جمال الصالحین‏» از امام صادق علیه السلام نقل کرده است که حضرت فرمودند: «از حقوق ما بر شیعیان این است که پس از هر نماز واجب دست‏خود را به چانه گرفته و سه بار بگویند: یا رب محمد عجل فرج آل محمد یا رب محمد احفظ غیبة محمد، یارب محمد انتقم لابنة محمد صلى الله علیه و آله . (43) »

ه) مرحوم شیخ طوسى در کتاب «مختصر المصباح‏» در جایى که وظیفه‏هاى شب جمعه را ذکر مى‏کند، صد بار این دعا را سفارش مى‏کند:

«اللهم صل على محمد وآل محمد وعجل فرجهم، واهلک عدوهم من الجن والانس من الاولین والآخرین . (44) »

12- دعا و زمزمه عاشقانه

دعا بهترین وسیله ارتباط انسان با خداى خویش، ناشى از شناخت انسان از عجز خویش و اظهار کرنش در برابر آفریدگار است .

انسان مؤمن امید خود را از غیر خدا قطع کرده و دست نیاز به سوى خداى بى‏نیاز دراز مى‏کند و رفع مشکلات خویش را تنها از او مى‏خواهد . در رابطه با موضوع امام‏زمان علیه السلام دعاها و زیارت‏هاى مخصوصى وارده شده است که به برخى از آن‏ها اشاره مى‏شود:

الف) دعاى ندبه

مرحوم علامه مجلسى در «بحار الانوار» دعاى شریف ندبه را از سید بن طاووس از بعضى از اصحاب نقل مى‏کند و مى‏گوید: محمد بن على بن ابو قره مى‏گوید: دعاى ندبه از کتاب محمد بن حسین بن سفیان بزوفرى براى من نقل شد، و گفته شده که آن دعا براى صاحب الزمان علیه السلام است و مستحب است در اعیاد چهارگانه (جمعه، عید فطر، قربان، غدیر) خوانده شود (45) .

ب) دعاى عهد

امام صادق علیه السلام فرمود: کسى که چهل بامداد خداى را با دعاى عهد بخواند، از یاوران قائم ما خواهد بود . و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد، خداوند او را از قبر بیرون مى‏آورد (46) .

پى‏نوشت‏ها:

1) بحارالانوار، ج 5، ص 312 و کنز الفوائد، کراجکى، ص‏151 .

2) بحار الانوار، ج‏8، ص‏368 و ج‏32، ص‏321 و ینابیع الموده، القندوزى، ج‏3، ص‏372 .

3) کمال الدین، ج‏2، ص‏512 .

4) همان، ج‏2، باب 34، ح‏5 .

5) همان، ج‏1، ص‏439 .

6) همان، ج‏2، باب 33، ح‏44 .

7) مجمع البحرین، ص‏297 .

8) کافى، ج‏2، باب نادر فى الغیبه، ص‏127 .

9) کافى، ج‏8، ص‏37 و مکیال المکارم، ج‏2، ص‏290 .

10) الدعوات، قطب الدین راوندى، مدرسة الامام المهدى، ص‏41 .

11) بحار الانوار، ج‏52، ص‏129 .

12) کمال الدین، ج‏1، ص‏437 .

13) غیبت نعمانى، ص‏200، ح‏16 .

14) کافى، ج‏2، باب فى الغیبه، ص‏132 .

15) بشارة المصطفى لشیعة المرتضى، عماد الدین طبرى الآملى الکنجى، چاپ نجف اشرف، ص‏113 .

16) آل عمران/110 .

17) الکافى، ج‏5، ص‏56; التهذیب طوسى، ج‏6، ص‏180 و تحف العقول، ص‏227 .

18) غیبت نعمانى، باب ماجاء فى ذکر الشیعه، ص‏173; بحارالانوار، ج‏52، ص‏366 .

19) الکافى، ج‏6، ص‏535، ح‏1 .

20) غرر و درر، ج‏1، ص‏231 .

21) کمال الدین، ج‏2، ص‏221، ح‏6 .

22) احتجاج، ج‏2، ص‏598 .

23) یار غائب از نظر، محمد حجتى، ص‏35 .

24) شورى/23 .

25) بحارالانوار، ج‏27، ص‏75; امالى، ص‏86، ح‏30 .

26) کمال الدین، ج‏2، ص‏348، ح‏19 .

27) تحف العقول، ص‏324 .

28) مکیال المکارم، ج‏1، ص‏94 .

29) همان، ج‏1، ص‏454 .

30) بحار الانوار، ج‏53، ص‏178 .

31) کمال الدین، ج‏2، باب 34، ص‏21 .

32) مکیال المکارم، ج‏2، ص‏250 .

33) نهج البلاغه فیض، خطبه دوم .

34) منتخب الاثر، ص‏147; ینابیع الموده، ج‏3، ص‏164 و نور الابصار، ص‏170 .

35) غیبت‏شیخ طوسى، ص‏113; بحارالانوار، ج‏51، ص‏65; ینابیع الموده، ج‏1، ص‏91 .

36) الزام الناصب، ص‏11 .

37) همان، ص‏9 .

38) کمال الدین، ج‏2، ص‏260 .

39) همان، ص‏361 .

40) منهاج العارفین، ص‏108 .

41) مفتاح الفلاح، ص‏206; مصباح المتهجد، ص‏53 .

42) مکیال المکارم، ج‏2، ص‏13 .

43) همان، ص‏7 .

44) همان، ص‏31 .

45) صحیفه مهدیة، ص‏217، به نقل از بحار الانوار .

46) بحار الانوار، ج‏94، ص‏41 .


موضوعات یادداشت



[ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

©template designed by:

explorer blog

www.persianblog.com

border="0" ALT="Google" align="absmiddle">